Een veelvoorkomend probleem met het aanvragen van subsidies zoals de ISDE is dat het proces best ingewikkeld kan zijn door alle voorwaarden en verplichte documenten. Zelf heb ik recent een warmtepomp laten installeren en sta nu voor de uitdaging om de subsidie aan te vragen. Hoe ervaren anderen dit eigenlijk? Is het veel papierwerk en hoe ingewikkeld is het om aan alle eisen te voldoen? Ik ben vooral benieuwd naar tips over het vermijden van fouten die je aanvraag vertragen. Wat zijn de grootste struikelblokken waar je op moet letten? En weten jullie hoe lang het gemiddeld duurt voordat de subsidie wordt toegekend? Ik ben benieuwd of het allemaal echt zo stroef verloopt als ik dacht.
3 weergaven

Het aanvragen ISDE voor een warmtepomp kan inderdaad complex zijn omdat er best wat technische en administratieve eisen aan zitten. Veel mensen onderschatten hoe gedetailleerd je alle documenten moet aanleveren. Zo moet je onder andere een factuur hebben die exact aan alle 12 verplichte elementen voldoet, inclusief het KA-nummer van het materiaal. Fouten hierin zijn een belangrijke reden waarom aanvragen lang kunnen duren.